خرد ناب

ساحتی برای شکوفایی اندیشه

ساحتی برای شکوفایی اندیشه

خرد ناب

این یک وبلاگ شخصی است که تلاش می شود آموزه های مدیریتی با رویکرد اسلامی در آن قرار گیرد. امید می رود بتوانید از محتوای آن استفاده نمایید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه

۱۲ مطلب در دی ۱۳۹۱ ثبت شده است

جهت دریافت و شنیدن صوت بر روی آیکن های زیر کلیک کنید

دریافت

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ دی ۹۱ ، ۰۰:۲۰
احسان رحیمی

کبر

انسان درذات خود دارای کبر است .چون کبر ازصفات خداست و انسان هم خلیفه ی الهی است. ولی نکته ی ریزی دراین بین است وان اینکه چون انسان استقلال وجودی ندارد پس کبرش هم مستقل از خدا نمی تواند باشد. به عبارت دیگر این گناه نیست که انسان دروجودخود احساس بزرگی کند- که این کبر ستوده است و باعث می شود که انسان خودش را رایگان به هرچیزی نفروشد وتن به ذلت ندهد- بلکه گناه آنجاست که این بزگی را برای  شخصیت خودش اصالت دهد و از خدا مستقل بداند که این کبر فرعونی است. درسیره ی اهل بیت(علیهم السلام) می بینیم که بعضی مواقع دراوج عزت و وقار خود را می ستوده اند و فضایل خود را بیان می فرمودند(نمونه ی آن خطبه البیان امیرالمؤمنین علیه السلام است) و بعضی مواقع هم دراوج فروتنی خود را معرفی کرده اند(نمونه ی آن دعای کمیل امیرالمؤمنین علیه السلام است).ولی این مهم است که بدانیم چه موقعی و نسبت به چه کسی چنین حالاتی را از خود نشان می داده اند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۱ ، ۲۳:۳۰
احسان رحیمی

خنده داره ،خیلی خنده داره - عجب رو میگم . آره همین عجب که خیلی هاازدستش می نالند وگریه می کنند . من بهش می خندم .می دونی چرا ؟ چون یه سرکاری بزرگه -ازطرف خدا-برای کسی که فکر کنه کسیه .آخه یکی نیست که به من بگه کوجولو !توکه اولت بانجاست بسته می شه . توکه درزندگیت هم حامل سیار نجاست هستی .توکه وقتی مردی هرکسی بهت دست کذاشت باید بره غسل کنه . به جیت می نازی ؟ اگه هرجه هم که شرف داری مال اون روحیه که ازخدات داری .همون که میگه «ونفخت فیه من روحی». حالابااین بدنی که وصفشو گفتم و با این روحی هم که مال خودشه جلوی اون میگی من ؟خجالت نداره؟ البته اولش هم گفتم خنده هم داره چون اصلابهت نمیاد. اصلابه قبارت نمی خوره. برو اولا وجودخودت رو اثبات کن بعدا بهش بناز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۱ ، ۲۳:۲۹
احسان رحیمی


برای دیدن سیصد نکته در مدیریت اسلامی اینجا را کلیک کنید! التماس دعا

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ دی ۹۱ ، ۱۸:۲۳
احسان رحیمی
رسیدن به رویکرد اسلامی در مدیریت بدون آشنایی با متون دینی (قرآن و احادیث) امکان پذیر نیست. یک از وجوه آشنایی با این متون، آشنایی با روش برداشت از آن هاست. ضرورت این آشنایی از آن جهت است که فهم مخاطب را از قرآن و احادیث اهل بیت علیهم السلام نظام ببخشد تا اینکه از انحرافات و التقاطات و تفاسیر به رأی مخاطبان جلوگیری شود. صوت ذیل سخنرانی استاد دلشاد تهرانی یکی از اساتید خبره ی علوم قرآن و حدیث در باب روش برداشت از نهج البلاغه می باشد.








۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ دی ۹۱ ، ۱۹:۱۷
احسان رحیمی

اعترافات یک جنایت کار اقتصادی

جنایت کاری فقط به ریختن خون عده ای بیگناه نیست. چه بسا جنایتکارانی که بدون اینکه لحظه ای سلاح گرم یا سرد در دست بگیرند باعث قتل عام دها، صدها، هزارها، بلکه میلیون ها نفرد در کشورهای مختلف جهان شدند. گاه گاهی افرادی پیدا می شوند که پرده از این جنایات برداشته و دست پلید مافیای قدرت و ثروت جهانی را نمایان می کنند. آنان کسانی هستند که روزگارانی از عمرشان را در خدمت این مافیا گذرانده اند و اکنون یا پشیمان شده و توبه کرده اند یا به هر غرضی دست به افشاسازی زده اند. حال  می خواهم در مورد یکی از این افراد کمی برای شما بنویسم.

قبل از آن که به اصل مطلب بپردازم باید بگویم که ودیعه های مادی و معنوی که خداوند متعال به ما انسان ها تفضل کرده، تیغ هایی دولبه هستند. هم گوشت و میوه را خوب پاره می کنند هم دستان ما را می توانند با قوت ببُرند. از خطرناک ترین این مواهب الهی علم(سواد) است... . می توان از آن در جهت سعادت استفاده کرد یا اینکه با آن به اعماق ضلالت سقوط کرد... به امید آنکه از هر آنچه داریم خیر آن را ببینیم....!

این چند سطر خلاصه ای است از کتاب اعترافات یک جنایتکار اقتصادی نوشته ی جان پرکینز ترجمه ی خسرو ریگی .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ دی ۹۱ ، ۱۶:۵۶
احسان رحیمی

کتاب مدیریت راهبردی نوشته ی جان ای پیرز و ریچارد بی رابینسون ترجمه ی دکترسید محمود حسینی جهت استفاده ی دانشجویان مدیریت و سایر علاقمندان تقدیم می گردد.

کتاب مدیریت راهبردی

دریافت خلاصه کتاب

عنوان: مدیریت راهبردی
حجم: 1.45 مگابایت
توضیحات: نوشته ی پیرز و رابینسون . ترجمه ی دکتر سید محمود حسینی

۹ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ دی ۹۱ ، ۲۰:۰۶
احسان رحیمی

 

عدالت واجرای عدالت یکی ازخواست های فطری بشراست که همواره درطول تاریخ انتظارآن را می کشیده وبرای تحقق آن تلاش می کرده . بنابراین ،هرکدام ازفلاسفه یامتفکران عالم طبق جهانبینی خود ،آن راتعریف کرده وبراساس آن الگوهای جهانشمول ارائه می کرده اند. حال باتوجه به اینکه اسلام یک دین کامل وهمه جانبه است ،پس کامل ترین تعریف رابرای عدالت وهمچنین کامل ترین راهکاررابرای اجرای آن داراست.حال باتوجه به اینکه یکی ازمظاهر عدالت واجرای آن دروظایف مدیر یک سازمان است. می خواهیم بدانیم عدات درمدیریت اسلامی چگونه باید اجراشود ؟مدیراسلامی به عنوان یک مدیرعادل چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟دراین مقاله سعی شده پس ازبررسی تعاریف ارائه شده ازعدالت درمکاتب مختلف غربی وهمچنین دراسلام ،ساحت های مختلف آن درمدیریت سازمان طبق تعاریف اسلامی آن بیان شود .سپس توضیحی مختصردرباب عدالت واهمیت آن درمدیریت مهدوی داده خواهد شد ودرنهایت درقسمت نتیجه گیری برداشت نگارنده درموردماهیت عدالت وجایگاه ان درمدیریت اسلامی ارائه خواهدشد.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۱ ، ۰۰:۵۲
احسان رحیمی

هنگامی که ازمفهوم مدیریت ورهبری صحبت به میان می اید معنای یکسانی درنظرعوام ایجاد می شودوغالباگفته می شود که رهبر همان مدیر است یامدیرهمان رهبراست .یااینکه گفته می شود رهبرکسی است که مدیریت می کند ومدیر کسی است که رهبری می کندو... درصورتی که اگر بخواهیم بایک دید دقیق وتخصصی به این دوعبارت توجه کنیم می بینیم که تفاوت قابل ملاحظه ای میان این دوعبارت وجود دارد .برای فهمیدن اینکه هرکدام ازاین مفاهیم چه معنایی دارند وبایکدیگر چه نسبتی دارند ابتداباید هرکدام راجداگانه تعریف ومورد بررسی قرارداد وسپس نظرات مختلف راپیرامون نسبت ان ها ارزیابی کرد.خواهیم دانست که دردین اسلام باوجود اینکه مدیریت جایگاه مهمی رادارات اما تاکید ان برمفهوم ولایت ورهبری است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ دی ۹۱ ، ۲۳:۴۵
احسان رحیمی

 

نشانه ای از مهدویت در عاشورا

مقدمه :

از مقایسه ی مضمون زیارت عاشورا با دعای ندبه ارتباط معنا داری بین واقعه ی عاشورا با مهدویت حاصل می شود. در قسمتی از زیارت عاشورا این چنین آمده است:

...فَاَسئَلُ اللهَ الَّذی اَکرَم مَقامَکَ وَ اَکرَمَنی اَن یَرزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ اِمامٍ مَنصُورٍ مِن اَهلِ بَیتِ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللهُ عَلیهِ و آلِه.... (پس می خواهم از خدایی که مقامت را اکرام کرد و همچنین مرا نیز اکرام کرد به من شناخت تو، اینکه خون خواه تو باشم همراه با امام یاری شده از اهل بیت محمد ص )

در دعای ندبه نیز چنین آمده است :

...أینَ الطّالِبُ بِدَمِ المَقتُولِ بِکَربَلاء...(کجاست خون خواه کشته شده ی سرزمین کربلا)

طلب خون امام حسین (ع)، همان ارتباطی است که بین فضای عاشورا با فضای مهدویت وجود دارد. حال باید پرسید که این طالب بودن حضرت مهدی (عج) برای خون امام حسین (ع) – باتوجه به اینکه قرن ها از آن زمان گذشته و هیچ یک از مجرمین حاضر در کربلا هم اکنون در دنیا نیستند که بخواهند به دست حضرت قصاص شوند - به چه معناست؟  به فرض اینکه در دوران ظهور حضرت این مجرمین زنده شوند و دو مرتبه به دست قصاص شوند، باید پرسید این عمل چه تاثیری بر کمال بشریت خواهد داشت؟ پس طلب خون امام حسین در منطق مهدوی امری عمیق تر از آن است که در تصور ما می باشد. پس نتیجه آن شد که شناخت دقیق و صحیح از جریان عاشورا مقدمه ای است برای فهم فضای مهدویت. از آنجا که عاشورا به گونه ای است که محدود به همان دوران نمی شود و در طول زندگی انسان، تا قیامت جاری و ساری است، در آن واقعه مولفه هایی وجود دارد که در صورت فهم دقیق و عمیق آن می توان نظیر آن را در فضای مهدویت رد یابی کرد. در این مقاله دو مشخصه در کربلا را که یکی مربوط به خود حضرت به عنوان امام معصوم و دیگری مریوط به اصحاب ایشان می باشد. مورد تحلیل قرار داده و از طریق این دو مشخصه به دوران مهدویت نظر خواهیم انداخت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ دی ۹۱ ، ۲۳:۳۳
احسان رحیمی